Tre kurs hos Smykkeverket på Bærums verk i høst

 

Etter å ha laget svært lite smykker de siste par årene hadde jeg litt abstinens på sølvarbeid. Så dukket det plutselig opp muligheten for å friske opp kunnskapene med kurs hos Smykkerverket på Bærums verk. Jeg hev meg på.

Første kurs var et grunnkurs. Men det var greit, da det var lenge siden jeg hadde jobbet med sølv, og egentlig syntes jeg ikke hadde fått det til de siste gangene jeg hadde prøvd meg.

Oppgaven var å lage ledd til et sølvarmbånd. Ser ringene jeg har koblet sammen leddene med har snudd seg i tromlingen og må justeres litt for å bli pene. Mangler også litt pussing på platene på leddene for å få vekk der det har blitt litt ekstra loddesølv.

Geunnkurs armbånd

Jeg laget også et sett øredobber som passet til

Grunnkurs-øredobber

Kursleder Kåre Prestsveen var et funn. Og oppgavene han hadde laget til kurset var morsomme. De gav fin trening i lodding. Og han klippet på et par ekstra brilleglass på brillene mine og viste at jeg rett og slett hadde for dårlige briller til å se når sølvet fløt sammen under lodding. Ikke rart jeg hadde plundret!

Neste kurs var innføring i filigran. Første oppgave var å lage et anheng med enkel filigransfylling.

Filigran anheng

Etterpå lærte vi å lage kruser og bunadsøredobber.

Filigran øredobber

Kursleder var igjen Kåre, og han var minst like bra på dette kurset. Mannen var også et oppkomme av egne verktøy som lettet oppgaven med å lage fine kruser.

Dette er absolutt et kurs jeg anbefaler!

Det siste kurset var filigranskuler. Kursholder var igjen Kåre.

Først laget vi en rose, som vi fylte med kruser. Her er min før lodding av krusene.

Filigranskule stor blomst før lodding

Deretter konet vi de to rosene til to halve rundinger som ble loddet sammen:

Filigranskule stor lodding

Deretter loddet vi på pyntekuler og hemper. Slik så min kule ut etter første kursdag (ikke perfekt, men jeg er kjempefornøyd!):

Filigranskule stor uten opphengFiligranskule stor uten oppheng2

Dag to startet med å lage oppheng til kulen, og jeg laget et hjerte til å henge under (litt dingel-dangel).

Deretter startet jobben med å lage en liten kule. Det var skikkelig pirkearbeid.

Her er først den ferdige store kulen, deretter den lille:

Filigranskule stor nærbildeFiligranskule storFiligranskule liten

Dere kan jo gjette på hva som kommer til å henge rundt halsen min fremover……

Alle kursene var helgekurs lør 10-16 og søn 11-15. Det var bare fire deltagere på hvert kurs, så du fikk god oppfølging av instruktør/kursleder.

Man trenger ikke utstyr selv, alt er i verkstedet i andre etasje hos Smykkeverket, og du får kjøpt materialpakker.

Så legger Trine ut flere kurs – hiv deg på med en gang!

Dette innlegget ble publisert i sølvarbeid, smykker og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

