Sølvhjerte med hvite perler

Jeg hadde lyst til å lage flere slike store sølvhjerter med litt andre farger. Hadde liggende en bunke med skinnkjeder som jeg ikke har brukt, da låsen ved test viste seg ikke å være nikkelfri hvor to av disse var hvite. Og så hadde jeg igjen en av ferskvannsperlene med innfresede swarowski. Den dumme metall/nikkel låsen ble fjernet og kastet, og så brukte jeg samme malen som for de forrige hjertene – og da ble det slik:

Slike bilder blir det når man jobber på dagtid og ikke får tatt bilder når det er skikkelig lys. Dette er i tillegg tatt med mobilkameraet. Ikke bra.

Det er uansett laget av hvit flettet skinnsnor (eller fake – stoler ikke på hva det selges som på ebay når låsen var av så dårlig kvalitet). Alt metall er 925S og så er det ferskvannsperler, store og litt grove. Og en ferskvannsperle med innfreset ring av blanke bittesmå swarowski.

Dette innlegget ble publisert i smykker og merket med , . Bokmerk permalenken.

10 svar til Sølvhjerte med hvite perler

  1. de hjertene er rååååååfiiiine….

  2. Cathrine sier:

    Kjempe flott smykke !!! 😀
    og ikke minst hjertet. Hvordan lager du det ?

    • Jeg former litt tykk sølvtråd (f.eks 2,5mm) til den formen hjertet skal ha. Så lodder jeg skjøten og lodder på øskenen. Pass på at det blir hulrom under øskenen hvis du vil henge en perle inni slik jeg har gjort. Etterpå banker jeg det flatt og banker struktur med den runde delen av hammeren. Til slutt files, pusses og tromles.
      Mette

  3. Cathrine sier:

    okei , kan jeg spørre hvilket utstyr du bruker også? beklager maset.. hehe..
    Har veldig lyst å kjøpe loddeutstyr og hammer til neste mnd , men vet ikke helt hvor eller hvilken 😛 hehe..
    bruker du noe under når du hamrer ? vanlig kulehammer eller finnes det noe spesielt til smykkelaging kanskje..

    • Jeg har en liten crem-brule brenner, og så en litt større tilsvarende som jeg kjøpte på Biltema. Den lille er best til bittesmå loddinger, men hvis det er litt mer sølv som skal varmes, så må jeg over på den andre. Det fikser det meste av småloddinger. Større brenner kan man kjøpe når man er litt mer erfaren. Så trenger su sølvslaglodd, flux og syre til å legge det du har loddet i etterpå (for å få vekk det sorte etter loddinga). Så trenger du underlag (skamolex tror jeg det heter, samt en liten mursteinsaktig som jeg ikke husker navnet på). I syra må du ha kobber eller plast pinsett/tang. Så trenger du pinsett og gjerne en loddepinne (tror det heter noe annet – husker ikke).

      Grenland sølv og stein har startpakke, men den er med loddepistol til propanflaske. De har også en annen pakke som er bra: Verktøypakke til sølvarbeid

      Startpakke lodding
      · Art. 201130 Loddepistol Taka
      · Art. 210213 Flussmiddel H-pulver, 100 gram
      · Art. 200051 Håndkratsebørste i messing
      · Art. 220910 Skamolex loddeunderlag, plate 50x33x2,5 cm
      · Art. 220840 Loddepinne, aluminium m. titanspiss
      · Art. 110020 Syrefast kobbertang
      · Art. 110002 Pinsett, rustfri glatt AA, 120 mm
      · Art. 110000 Korntang, selvspennende, rett, med isolerhåndtak

      Verktøypakke til sølvarbeid
      · Art. 111700 Sagstilling, 80 mm høyde
      · Art. 111712 Sablad 3/0 – 1 dus
      · Art. 110120 Flat tang med fjær
      · Art. 110121 Flat spisstang med fjær
      · Art. 110123 Rund tang med fjær
      · Art. 110125 Sideavbiter med fjær
      · Art. 171900 Gullesmedsaks, rett blad
      · Art. 111705 Filnaggel med spor og tvinge
      · Art. 100050 Flat fil, HG 2
      · Art. 100013 Fil, halvrund HG 3
      · Art. 100201 Filskaft i tre
      · Art. 100182 Nålfiler i økonomisett
      · Art. 110200 Planerhammer
      · Art. 110207 Plasthammer
      · Art. 110420 Fatningsriegel rund 10 – 25 mm
      · Art. 110260 Brettstanser 80 x 80 x 20 mm
      · Art. 200302 Smergelpinne flat, K 220
      · Art. 200301 Smergelpinn flat, K 400
      · Art. 200304 Smergelpinne flat, K 600
      · Art. 200322 Smergelpinne halvrund, K 220
      · Art. 200321 Smergelpinne halvrund, K 400

      Lykke til.

      • Cathrine sier:

        Slik som man bruker til mat ? lurt.. hehe.. ja vil teste det litt ut før jeg bruker for masse penger på det..
        får man med bruksanvisning om man kjøper en slik startpakke ? hehe..
        Høres jo litt skummelt ut med syrer og gasser osv , man bør vel vite hva man gjør ;P
        du skrev at du tromlet det , er det nødvendig ? hva oppnår man ?

      • Ja, slik som man bruker til mat. Men du må ha fluss som du stør litt av over der du skal lodde for å brenne vekk urenheter. Og så må du ha syre å ha det i etterpå. Og en kratsebørste, for sølvet har et hvitaktig matt belegg etter å ha vært i syra.
        Trommel har jeg for å tromle sølvet blankt. Men du kommer langt med fint pussepapir også. Fil og pussepapir er et must.

  4. Cathrine sier:

    ååååh , tusen tusen takk mette ! Så snill du er som svarer på alle spørsmålene mine ! 😀
    jeg får ta å titte litt på grenland og biltema 🙂 Finnes det noen nettsider med tips til slikt som du vet om kanskje ?

    Blir spennende !! 😀

    tusen takk igjen 🙂

    • Jeg ser Grenland har en del bøker (eller kjøp dem på nett). Jeg er ikke så inne i hva som finnes av slike bøker. Selv har jeg gått på kurs i Asker via friundervisningen. Jeg vet også at det hver sommer går kurs på Raulandsakademiet. Lykke til.

Legg igjen en kommentar